آیت الله جوادی آملی

⭕️ اگر کسی در جامعه‌ ای به سر می برد که عده‌ ای #نيازمند به کمک هستند، اولين وظيفه خيرين، در راستای خير ماندگار، #توليد_شغل است
💠 يک بيان نورانی از اميرمؤمنان (سَلامُ الله عَلَيْه) رسيده است، به ما فرمود به فقير کمک کردن، يک کار عاقلانه و عالمانه نيست، يک کار عاطفی است، فقر را از بين بردن، کار عاقلانه و عالمانه است: «وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ … وَ لَا وَحْشَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْب»،‏ فقر علمی و فرهنگی بسيار چيز بدی است، خير ماندگار گسترش فرهنگی و علم صائب را به عهده دارد، تهيدستی جامعه، چيز بسيار خطرناکی است، خير ماندگار توليد و اشتغال را به همراه دارد. 
💠 خود اميرمؤمنان (سَلامُ الله عَلَيْه) فرمود؛ کمک به فقير يک امر عاطفی است، خيلی عقلی نيست، فقرزدايی عقلي است و محبوب من به خير ماندگار است، فرمود: «لو مثل لي الفقر لقتلته»، من اگر فقر را ببينم گردن فقر را می زنم؛ يعنی جامعه نبايد باشد.
💠 مستحضريد جامعه‌ ای که جيب او خالی است، کيف او خالی است، ما در فارسی می گوييم؛ گدا، ‌اين واژه گدا بار علمی ندارد؛

امّا قرآن کريم از چنين جامعه ی افتاده‌ ای، به فقير ياد می کند ‌اين فقير فعيل، به معني مفعول؛ يعني کسی که ستون فقراتش شکسته است، اگر قرآن فرمود: (إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكين‏)، آن ملّتی که جيب خالی است، آن ملّتی که کيف او خالی است، او ستون فقراتش شکسته است، ‌اين نه تنها قدرت مقاومت ندارد، قدرت قيام هم ندارد.
 💠 اقتصاد مقاومتی با فقر عمومی هماهنگ نيست، مسکين هم چنين است، مسکين؛ يعنی انسان زمين گير، ساکن که پويا و حرکت کننده نيست، اگر کسی در جامعه‌ ای به سر می برد که عده‌ ای نيازمند به کمک هستند، اولين وظيفه خيرين، در راستاي خير ماندگار، توليد شغل است و انسان در کنار سفره خود بنشيند، ‌اين خير است.
💠 مستحضريد که مزدوری در اسلام مکروه است، گرچه روايت هايی نهی در ‌اين زمينه وارد شده است؛ امّا‌ اين را حمل بر تنزيه و کراهت کردند، انسان بايد برای خود کار کند، نه برای ديگری. 
💠 بنابر اين خير ماندگار در شرايط کنونی، توليد و اشتغال از يک سو تا هر کسی در کنار سفره خود بنشيند، نه مزدورانه زندگی بکند از سوی ديگر
🌀 (#پیام به نخستین همایش ملی خیر ماندگار ۹۵/۱۲/۳)

موضوعات: علما و بزرگان  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...